“Göstergelere Henri Cartier-bresson Cerçevesinden Bakmak“ Adlı Konferans Gerçekleştirildi

“Göstergelere Henri Cartier-bresson Cerçevesinden Bakmak“ Adlı Konferans Gerçekleştirildi

Güzel Sanatlar Fakültesi öğretim üyelerinden Gülsevim CAN GÜRBÜZ tarafından sunulan "Göstergelere Henri Cartier-Bresson Cerçevesinden Bakmak" adlı konferans 26 Nisan 2024 tarihinde gerçekleştirilmiştir.
Sunumda öncelikle uluslararası bir tanınırlığa ulaşmış olan Henri Cartier-Bresson’a fotoğrafçı ve foto-muhabir kimlikleri üzerinden  değinilmiştir. Çalışmanın ilerleyen bölümlerinde ise Henri Cartier-Bresson’a ait fotoğraflar sanatsal açıdan ve göstergebilim bağlamında ele alınmıştır. Çalışma, birçok fotoğraf olduğu için Türkçe’ye çevrilmiş adlandırmaları ile; “Saint-Lazare Garı’nın Arkasında”, “Belirleyici an”, “Silifke-Türkiye” ve “Dar Güneşli Sokaklarda İki Çocuk”  fotoğraflarının incelenmesi ile sınırlandırılmıştır. 
Sunumda göstergebilim alanında konu edilen bazı genel tanımlamalar ve çizgeleştirmeler yer alsa da, sanatsal göstergelerde "göstergenin nesne ile ilişkisi"ne odaklanılması gerektiği için  özellikle Charles Sanders Peirce’in üçlük sınıflandırmalarından olan “görüntüsel gösterge,belirti, simge” üzerinde durulmuştur.  Resimsel ve fotoğrafik göstergebilimin kısa tarihinin bir nevi Roland Barthes'la başlamasından hareketle, Barthes'in öne sürdüğü mit, studium, punctum, denotasyon ve konnotasyon kavramlarına da değinilmiştir.
Seminer Henri Cartier-Bresson’un gözünden dünyayı görme biçimiyle birlikte, fotoğraf göstergelerinin nasıl yansıdığı ve nasıl anlamlandırılabileceği konusunda bir pencere sunmuştur. Cartier-Bresson'un fotoğraflarının, sadece estetik açıdan değil, aynı zamanda sanatın göstergelerini anlamak ve göstergebilim bağlamında bir inceleme yapmak için de zengin bir kaynak olduğu anlaşılmıştır. 

Son Güncelleme Tarihi: 26 Nisan 2024, Cuma